Welkom op de pagina van groep 4/5
Groep 4/5 telt dit schooljaar 22 leerlingen. Op maandag en dinsdag staat juf Annelies voor de groep en op woensdag (om de week), donderdag en vrijdag juf Anna. Op de andere woensdag staat juf Joske voor groep 4 en juf Femke voor groep 5.
Wat doen we zoal in groep 4/5?
Bijbelse geschiedenis
De dag wordt geopend met Bijbelse geschiedenis. Daarbij wordt gezongen, gebeden en drie keer per week geluisterd naar een verhaal uit de Bijbel. Dit jaar zijn we begonnen met verhalen uit het Oude Testament over de profeet Samuël. Verder leren we iedere week een psalm en maken we een Bijbelse verwerking.
Rekenen
We werken in beide groepen met de methode Wereld in Getallen 5. Ook werken de kinderen elke week een aantal keer op het Chromebook met Rekensprint om te oefenen met automatiseren.
Groep 4
In groep 4 staat het getalbegrip en het optellen en aftrekken van sommen tot en met honderd centraal. Ook leren we wat vermenigvuldigen is en welke strategie er gebruikt moet worden om een keersom uit te rekenen. Verder leren we bij het klokkijken de hele uren, halve uren en de kwartieren zowel digitaal als analoog.
Groep 5
In groep 5 rekenen we tot en met de 1000. Naast het optellen, aftrekken en vermenigvuldigen van grotere getallen, leren we ook het delen. Verder leren de kinderen digitale tijden af te lezen.
Taal en spelling
Voor zowel taal als spelling gebruiken we de methode Staal. Ieder hoofdstuk van taal heeft een thema. De eerste twee weken wordt de woordenschat van de kinderen vergroot met woorden die bij het thema passen. Ook leren ze allerlei vaardigheden rond schrijven, spreken en luisteren en tekstbegrip. In de tweede helft van het thema werken de kinderen aan een eindproduct zoals het schrijven van een recept of een routebeschrijving. De kinderen presenteren de eindproducten aan elkaar. Taal doen we met de hele groep.
Iedere dag krijgen de kinderen spelling. In de methode is er aandacht voor (werkwoord)spelling, grammatica en het gebruik van leestekens. Door middel van voordoen, verwoorden, nauwgezette begeleide inoefening en gerichte feedback worden de vaardigheden stap voor stap aangeleerd. In groep 5 wordt er een begin gemaakt met de werkwoordspelling.
Schrijven
In groep 4 leren we de hoofdletters schrijven. In groep 5 wordt aandacht besteed aan de duidelijkheid en automatisering van het handschrift.
Technisch lezen
Leesplezier vinden we heel belangrijk. In de klas besteden we dan ook veel tijd aan lezen. Regelmatig beginnen we de leesles met een leesvraag over bijvoorbeeld de hoofdpersoon uit het boek. Na het lezen gaan we met elkaar in gesprek over deze vraag. De kinderen die moeite hebben met lezen, krijgen extra instructie over specifieke leesproblemen. In groep 4 starten we vanaf januari met het vak begrijpend lezen. In groep 5 staat dit het gehele jaar op het rooster.
Zaakvakken
In groep 5 gaan we aan de slag met nieuwe vakken, zoals aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. De vakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuur worden geclusterd aangeboden. Dit houdt in dat we ongeveer 3 weken bezig zijn met één thema van één vak. Dit jaar zijn we in groep 5 begonnen met natuur.
Geschiedenis
Voor geschiedenis wordt gebruikgemaakt van de methode ‘Brandaan’. In groep 5 komen de volgende tijdvakken aan de orde: tijd van jagers en boeren, tijd van Grieken en Romeinen, tijd van monniken en ridders, tijd van steden en staten, tijd van ontdekkers en hervormers.
Aardrijkskunde
We werken met de methode ‘Meander’. In groep 5 worden onder andere de volgende onderwerpen behandeld: wat is aardrijkskunde, verschillen tussen dorpen en steden, Nederland onder de zeespiegel, waar komt ons eten vandaan?
Natuur en techniek
Bij Natuur werken we met de methode ‘Argus Clou’. De kinderen ontdekken de wereld om hen heen, maken praktijkopdrachten en onderzoeken kijkplaten.
En verder…
Bij de lessen van Kwink werken we aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. We vinden het belangrijk om als groep het goed met elkaar te hebben en dat iedereen zich veilig voelt in de klas. ’s Middags doen we vakken zoals verkeer, handvaardigheid, tekenen, muziek en Engels. Natuurlijk mag bewegen niet ontbreken. Op woensdagmorgen hebben we gym.
Contact
Contact met ouders vinden we belangrijk en we nemen daar dan ook graag de tijd voor via een gesprek, mail of Parro.